Morgenrood verscheen in 1881 en is wederom, na ‘Menselijk al te menselijk’ gevuld met honderden aforismen. Hieronder kunt u er 27 lezen. De herkomst van de titel wil ik niet onvermeld laten; Het komt van een versregel van een oude Indische hymne dat als volgt gaat: 'Er is zoveel morgenrood dat nog nooit geschenen heeft.' Begrijpelijk waarom hij deze tekst zo aansprekend vond. Voor Nietzsche was het morgen rood ook een teken van de naderende helderheid die hij in zijn persoonlijke leven verwachte naar andermaal een zware tijd te hebben gehad. Meer wegen worden er in dit boek open gelegd om de mens daaronder te laten schijnen in zijn aardse bestaan.


124 Wat is willen

Wij lachen om degene die uit zijn kamer naar buiten gaat op het moment dat de zon uit de hare komt, en zegt: 'ik wil dat de zon opgaat'; en om degene die een wiel niet kan tegenhouden en zegt: 'Ik wil dat het rolt' en om degene die in de worsteling gevloerd wordt en zegt: 'Hier lig ik, maar dat wil ik ook Maar alle gelach ten spijt! Gaan wij soms ooit anders te werk dan een van deze drie, wanneer wij de uitdrukking gebruiken: 'Ik wil?

Geen opmerkingen: