Morgenrood verscheen in 1881 en is wederom, na ‘Menselijk al te menselijk’ gevuld met honderden aforismen. Hieronder kunt u er 27 lezen. De herkomst van de titel wil ik niet onvermeld laten; Het komt van een versregel van een oude Indische hymne dat als volgt gaat: 'Er is zoveel morgenrood dat nog nooit geschenen heeft.' Begrijpelijk waarom hij deze tekst zo aansprekend vond. Voor Nietzsche was het morgen rood ook een teken van de naderende helderheid die hij in zijn persoonlijke leven verwachte naar andermaal een zware tijd te hebben gehad. Meer wegen worden er in dit boek open gelegd om de mens daaronder te laten schijnen in zijn aardse bestaan.


102 De oudste morele oordelen

Hoe, gaan wij eigenlijk te werk bij de handeling van iemand in onze nabijheid?-Eerst kijken wij wat er voor ons uit voortvloeit-wij zien haar uitsluitend onder dit gezichtspunt. Deze werking vatten wij op als de bedoeling van de handeling-en tenslotte ken­nen wij iemand het hebben van zulke bedoelingen toe als duurzame eigenschap en noemen hem bijvoorbeeld voor­taan 'een schadelijk mens'. Drievoudige dwaling! Drie­voudige oeroude misgreep! Misschien ons erfgoed van de dieren en hun beoordelingsvermogen! Is niet de oorsprong van alle moraal te vinden in die afschuwelijke kleine con­clusies: 'Wat mij schaadt, dat is iets slechts (op zichzelf beschouwd schadelijk); wat mij baat, dat is iets goeds (op zichzelf beschouwd weldadig en nuttig); wat mij eenmaal of enige malen schaadt, dat is het vijandige als zodanig; wat mij eenmaal of enige malen baat, dat is het vriendelijke als zodanig.' O pudenda origo!3° Betekent dit niet: dat wij de armzalige, incidentele, dikwijls toevallige relatie van een ander met ons, tot diens wezen, het meest wezenlijke, ver­klaren en dus beweren dat hij tegenover iedereen en te­genover zichzelf uitsluitend in staat is tot relaties als waarmee wij eenmaal of enige malen te maken hebben ge­had? En steekt achter deze onvervalste dwaasheid niet ook nog de onbescheidenste van alle bijbedoelingen, dat wij zelf wel het principe van het goede moeten zijn, om­dat goed en slecht aan ons worden afgemeten?

Geen opmerkingen: